







Program „Super Wiewiórka – Przyjaciółka Oli i Kuby” – POLSKIEGO CZERWONEGO KRZYŻA
Program „Super Wiewiórka Przyjaciółka Oli i Kuby” przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 4 do 7 lat.
Celem strategicznym programu jest wzmocnienie procesu edukacji, kształcenia oraz wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Brak spójnego, jednolitego programu dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jak i duże narażenie dzieci
na różnego rodzaju wypadki, stały się bodźcem do stworzenia niniejszego programu opierającego się na zagadnieniach:
- pierwszej pomocy i bezpieczeństwa - konieczność wprowadzenia małych dzieci w zagadnienia bezpieczeństwa,
- higieny - konieczność kształtowania u dzieci właściwych nawyków higienicznych w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorób,
- w związku z narastającą falą przemocy na świecie i brutalizacją życia, pojawia się konieczność pokazania dzieciom pozytywnych wzorców zachowań w celu kształtowania postaw tolerancji i wrażliwości,
- w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej - konieczność przygotowania dzieci do integracji europejskiej.
U dzieci uczestniczących w programie pragniemy, aby ukształtowana została:
- postawa cechująca zachowania bezpieczne podczas nauki, zabawy i odpoczynku,
- postawa przestrzegania zasad bezpieczeństwa komunikacyjnego,
- postawa przestrzegania nawyków higienicznych i dbałość dzieci o higienę osobistą,
- umiejętność udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
- znajomość numerów alarmowych i umiejętność prawidłowego korzystania z nich,
- znajomość i umiejętność posługiwania się podstawowymi materiałami opatrunkowymi,
- umiejętność racjonalnego zachowania i współpracy z rówieśnikami, osobami dorosłymi i personelem medycznym przy wypadkach,
- postawa przestrzegania zasad pro zdrowotnych

Założenia i cele programu
Brak spójnego, jednolitego programu dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jak i duże narażenie dzieci na różnego rodzaju wypadki, stały się bodźcami do stworzenia programu „Super Wiewiórka” opierającego się na zagadnieniach:
- Pierwszej pomocy i bezpieczeństwa - konieczność wprowadzenia małych dzieci w zagadnienia bezpieczeństwa
- Higieny - konieczność kształtowania u dzieci właściwych nawyków higienicznych w celu zapobiegania chorobom
- W związku z narastającą falą przemocy na świcie, brutalizacją życia, pojawia się konieczność pokazania dzieciom pozytywnych wzorów zachowań w celu kształtowania postaw tolerancji i wrażliwości
- W związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej - konieczność przygotowania dzieci do integracji europejskiej
Cel strategiczny programu
- Wzmocnienie procesu wczesnej edukacji.
Cel operacyjny
- Wykształcenie nawyków dbałości o bezpieczeństwo, higienę, tolerancję i pomoc potrzebującym u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Oczekiwane efekty
Ukształtowanie u dzieci:
- Postawy cechująca zachowania bezpieczne podczas nauki, zabawy i odpoczynku
- Postawa przestrzegania zasad bezpieczeństwa komunikacyjnego
- Postawy przestrzegania nawyków higienicznych i dbałość dzieci o higienę osobistą
- Umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych i codziennych wypadkach
- Znajomości numerów alarmowych i umiejętność prawidłowego korzystania z nich
- Znajomości i umiejętność posługiwania się podstawowymi materiałami opatrunkowymi
- Umiejętności racjonalnego zachowania i współpracy z rówieśnikami, osobami dorosłymi i personelem medycznym przy wypadkach
- Postawy przestrzegania zasad prozdrowotnych - zwiększenie udziału o 30% w diecie dziecka spożycia owoców i warzyw jako źródła witamin
- Postawy niesienia bezinteresownej pomocy drugiemu człowiekowi
- Postawy przejawiania wrażliwości, tolerancji oraz walka z dyskryminacją u dzieci.
- Poczucia współistnienia z innymi narodami europejskimi.
Harmonogram spotkań:
- Poznajmy się. Zapoznanie się grupy z prowadzącym i integracja.
- Pierwsze spotkanie Oli z Czerwonym Krzyżem. Przedstawienie organizacji, informacja o znaku Czerwonego Krzyża i o jego ochronie.
- Idzie Ola do przedszkola. Przedstawienie podstawowych zasad ruchu drogowego i zasad bezpieczeństwa na drodze.
- Ola na wycieczce w lesie. Poznanie zasad właściwego zachowania się w lesie.
- Ola czyścioszek. Podstawy zdrowego stylu życia i higieny (zapobieganie chorobom „brudnych rąk”).
- Ola na placu zabaw. Podstawy udzielania pierwszej pomocy przy urazach powstałych podczas zabaw.
- Ola myje zęby. Pokaz mycia zębów, „nie bój się dentysty”.
- Ola rysuje - plecy prostuje. Prawidłowa postawa przy codziennych zajęciach.
- Ola sama ubiera się. Jak zapobiegać chorobom zakaźnym w okresie jesienno-zimowym. Ubieranie się stosownie do pory roku.
- Ola ratowniczek. Nauka wzywania pomocy, korzystania z telefonów alarmowych w przypadku niebezpieczeństwa.
- Ola pomaga innym. Pomaganie osobom starszym, słabszym i młodszym dzieciom.
- Niebezpieczne zabawy Oli zimą. Niebezpieczeństwa związane z zabawami na śniegu.
- Ola mała kuchareczka. Niebezpieczeństwa czyhające w kuchni: skaleczenia, oparzenia etc.
- Ola i obcy. Niebezpieczeństwa w kontaktach z obcymi ludźmi.
- Ola i jej przyjaciele. Nauka tolerancji wobec ludzi innych ras, przekonań, wyznań itp.; propozycja przygotowania wspólnie z dziećmi scenki teatralnej
- OLA EUROPEJCZYK – Przygotowanie dzieci do integracji europejskiej.
- Zakończenie i podsumowanie spotkań. Gra planszowa sprawdzającej zdobyte przez dzieci wiadomości, prezentacja scenki teatralnej, wręczenie dyplomów dla grup przedszkolaków.
Liczba odwiedzin strony (od 30.09.2015): 75013
© Publiczne Przedszkole nr 14 im. Wróbelka Elemelka